یادداشتی به مناسبت روز جهانی گردشگری

یادداشتی به مناسبت روز جهانی گردشگری در باب گردشگری استان کرمانشاه

در استان کرمانشاه هر زمان از موضوع بیکاری سخنی گفته شود در جواب به گردشگری به عنوان کلید حل این مشکل اشاره خواهد شد چون به پیشینه تاریخی این دیار با ۴۱۹۵ اثر تاریخی، ۷۸ اثر معنوی، ۳۶ اثر طبیعی و ۳۱ اثر منقول که بسیاری از آنان ثبت ملی شده اند تکیه کرده‌ایم.
اما این موضوع را در نظر نداریم که بین منابع و جاذبه‌های گردشگری تفاوت بسیار است و آماری که از تعدد آثار، ذکر شده است به غیر از تعدادی از آنها همگی منابع گردشگری محسوب می شوند و ما زمانی می توانیم از جذب گردشگر صحبت کنیم که منابع را به جاذبه ها تبدیل کنیم.
قطعا ثبت آثار طبیعی و تاریخی استان در فهرست میراث جهانی یونسکو می تواند به معرفی جاذبه های گردشگری استان کمک کند. درحال حاضر خوشبختانه بعد از کتیبه و نقش برجسته داریوش، منظر فرهنگی هورامان/اورامانات و همین اواخر کاروانسرای صفوی بیستون نیز به این لیست اضافه شد؛ همچنین اضافه شدن شهر کرمانشاه در لیست شهرهای خلاق خوراک یونسکو می‌تواند بر مطرح شدن نام استان در عرصه ملی و بین المللی کمک کند البته به شرطی که در کنار ثبت رسمی آثار در فهرست میراث جهانی بر جنبه‌های دیگر تبلیغات و خلق جاذبه‌ها نیز تمرکز کنیم.
رویدادهای گردشگری به عنوان حلقه مفقوده این صنعت باید بیش از گذشته مورد توجه متولیان امر قرار گیرد چرا عواید یک رویداد چه در سطح بین المللی مانند المپیک و چه در سطح ملی و استانی همانند گلاب‌گیری کاشان و جشنواره انار کرمانشاه علاوه بر جذب گردشگر در زمان برگزاری رویداد، دو تا پنج سال بعد از برگزاری نصیب جامعه میزبان خواهد شد.
در حال حاضر از این ظرفیت بالقوه استان در معرفی و برگزاری همچنین رویدادهایی غافل بوده‌ایم.
از نقش مردم و جامعه محلی نیز نباید غافل شد چراکه برای توسعه گردشگری در استان باید به سمت گردشگری اجتماع محور پیش برویم و توسعه گردشگری را به خود مردم بسپاریم.گردشگری اجتماع محور نوعی از گردشگری است که به پایداری اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی توجه می کند، توسط جوامع محلی مدیریت می شود و همین جوامع مالک آن هستند. این نوع گردشگری علاوه بر منتفع ساختن جوامع محلی موجب پایداری زیست محیطی و افزایش درآمد جوامع محلی می شود. سخن در این باب بسیار است که در ان‌شاالله در زمان مقتضی به آن خواهیم پرداخت.
امیدواریم با شناخت و تاکیدی که استاندار محترم کرمانشاه به حوزه گردشگری دارد روزهای خوبی پیش روی این صنعت در استان باشد.
در پایان روز جهانی گردشگری را خدمت همه همکاران و فعالان این حوزه تبریک عرض می‌کنم.
امیر کرمیان
فعال حوزه گردشگری
5 مهر 1402

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن