جوانان کرمانشاه و کردستان برای توسعه گردشگری اورامانات هم‌پیمان شدند

کرمانشاه - ایرنا - دبیر مجمع ملی جوانان کشور از انعقاد تفام‌نامه بین مجمع جوانان استان کرمانشاه و کردستان در راستای توسعه گردشگری اورامانات در ۲ استان خبر داد

«امیر کرمیان» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه همکاری مجامع جوانان کردستان و کرمانشاه با رویکرد استفاده از ظرفیت های ثبت جهانی هورامان در شهر هورامان تخت امضا شده است، افزود: این تفاهم نامه با هدف استفاده از توانایی های علمی، فرهنگی، ارتباطی و ظرفیت های طرفین در جهت توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد در رابطه با توسعه گردشگری پایدار و حفاظت از میراث فرهنگی دو استان و با توجه ویژه به منظر فرهنگی هورامان منعقد شد.

وی ادامه داد : حفاظت از محیط زیست و نقش آفرینی جوانان در مدیریت مقاصد گردشگری و همچنین اشتغالزایی جوانان در حوزه گردشگری و صنایع دستی از دیگر اهداف این تفاهم نامه است.

نایب رییس مجمع جوانان استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مجامع جوانان استان های کردستان و کرمانشاه متعهد شدند در راستای اجرای این تفاهم نامه در حوزه بسترسازی جهت مشارکت هدفمند جوانان در مدیریت مقاصد گردشگری با رویکرد منظر فرهنگی هورامان همکاری داشته باشند، توضیح داد: انجام طرح های پژوهشی مشترک، ترغیب سرمایه گذاران به منظور مشارکت در توسعه زیرساخت های مقاصد تاریخی، صنایع دستی و گردشگری ورزشی، اجرای مشترک برنامه های آموزشی، آگاه سازی و توانمندسازی و برگزاری همایش ها و نمایشگاه های استانی و ملی و تبادل تجربیات، یافته ها و محصولات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.

کرمیان گفت: مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۲ استان و مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان نیز در نشست امضای تفاهم‌نامه بر حمایت همه جانبه از طرح ها و برنامه های جوانان ۲ استان تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، «منظرفرهنگی هورامان» در چهل‌ و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ جولای ۲۰۲۱) در شهر فوجوی چین، با تصویب اعضای کمیته، به‌ عنوان بیست و ششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی خود منحصربفرد است. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود و شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن