قوانین قدیمی سربازی نیاز به بازنگری جدی دارد

امیر کرمیان دبیر مجمع ملی جوانان کشور گفت: اصلاح قانون سربازی باید در اولویت کار مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی قرار گیرد و باید قوانین قدیمی دوباره بازنگری شوند.

امیر کرمیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار داشت: براساس ماده یک قانون نظام وظیفه عمومی برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی، اتباع ذکور دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف به انجام خدمت وظیفه عمومی برابر مقررات این قانون هستند و هیچ فرد مشمول خدمت وظیفه عمومی را جزء در موارد مصرحه در این قانون نمی‌توان از خدمت معاف کرد.

وی ادامه داد: قوانین نظام وظیفه سربازی را برای همه‌ جوانان اجبار کرده است و کسانی که خدمت سربازی نروند و وارد غیبت بشوند، از بسیاری از خدمات اجتماعی محروم خواهند شد از جمله عدم امکان استخدام در دستگاه‌های دولتی و خروج از کشور.

دبیر مجمع ملی جوانان کشور اضافه کرد: در حالی که شرایط اجتماعی و سبک زندگی کاملا تغییر کرده است اصلاح قانون سربازی باید در اولویت کار مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی قرار گیرد و باید قوانین قدیمی دوباره بازنگری شوند. مدل سربازی با شرایط امروز جامعه پیش نرفته و می‌توان گفت یک مدل ناکارآمد برای جوانان کشور است.

وی ادامه داد: طبق گفته برخی از مسئولین با توجه به تعداد بالای سربازان غایب و فراری در کشور و بررسی سایر آثار سربازی اجباری به تأخیر در ازدواج و به دنبال آن کاهش جمعیت می‌رسیم.

کرمیان یادآور شد: به همین دلیل مجلس شورای اسلامی و نیرو‌های مسلح باید شکل نوینی از ارائه خدمت سربازی را در دستور کار قرار دهند.

امیر کرمیان ادامه داد: طرح اصلاح سربازی اجباری، باید ترکیبی از اختیاری و حرفه‌ای شدن باشد و سربازان باید حقوق و مزایای مکفی را طبق پرداختی وزارت کار دریافت کنند.

وی با اشاره به توان و ظرفیت جوانان مختلف جامعه، گفت: همچنین باید براساس توان و تخصص جوانان برای ارائه خدمت سربازی بهره برد به این شکل که با توجه به تخصص جوانان مشمول از توان آن‌ها در حوزه‌های تخصصی در مناطق محروم و دستگاه‌های اجرایی استفاده کرد.

کرمیان ادامه داد: در الگوی سرباز حرفه‌ای یا تخصصی معیار خدمت سربازی، تخصص‌ها و توانمندی‌های علمی مشمولان قرار گیرد و سربازان پس از گذرانیدن دوره مناسب آموزش نظامی، دفاعی در محیط‌های خدمتی تخصصی و علمی متناسب با رشته تخصصی به کارگیری شوند.

وی در پایان، خاطرنشان کرد: امید است نخستین مانع‌زدایی تولید و رونق اقتصاد، سربازی حرفه‌ای باشد و بدین شکل در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری، تولید و رونق اقتصادی در سال ۱۴۰۰ مورد توجه قرار گیرند./خبرگزاری فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن